Ovazul, cereala-minune • rawdia

Ovazul, cereala-minune

Acum catava vreme am citit marturiile unei batrane din Scotia, ajunse la 109 ani. Ziaristii vroiau sa afle multe, printer altele ce a mancat. Fara nicio ezitare, a marturisit ca in fiecare dimineata a vietii ei a mancat porridge, traditionalul terci de ovaz atat de popular in zona.
Ca nu a ajuns la varsta respectiva (doar) din cauza ovazului, este evident. In acelasi timp, dincolo de aceasta poveste frumoasa, oamenii de stiinta si publicul larg au redescoperit, se pare,virtutile traditionale ale ovazului. In asa fel incat el a devenit popular peste tot, chiar si in tari precum a noastra, unde obiceiul terciului de dimineata este foarte nou. Si, desigur, binevenit, mai ales daca ia locul omletei prajite, a sandwich-urilor cu unt si cascaval gras sau al…absentei micului dejun. Inca si mai mult, fulgii de ovaz, mai fini sau mai grosieri, sunt ingrediente exceptional de versatile din punct de vedere culinar. I-am vazut utilizati in supe-creme, in burger vegani sau in delicioase deserturi vegetariene. De mult ii utilizez in multe preparate si am in dulap doua pungi mari, la indemana pentru orice situatie.
Dar sa vedem de ce sunt fulgii de ovaz sanatosi. Tineti minte ca ei sunt practic un bob integral de ovaz, laminat. Deci aduc tot, dar absolut tot ce contine un bob de cereal integrala, de la proteine, la fibre, minerale si vitamine. Este o uriasa diferenta intre un astfel de bob si unul rafinat, “cojit”, din care a mai ramas numai amidonul. De parca nu era suficient, ovazul este o cereal deosebita. Contine un soi aparte de fibre, numite betaglucani. Sunt cei care determina umflarea, gelificarea fulgilor, atunci cand ii punem in apa, lapte sau orice mediu umed. Valoarea lor este incredibila, a fostconfirmata de nenumarate studii stiintifice si consta in aceea ca au o contributie majora la mentinerea colesterolului sanguin in limite normale sau scaderea lui, daca este cazul. Nu ai colesterolul (inca) marit?! Minunat.Totusi stilul nostru de viata si alimentative este ades un factor de risc pentru hipercolesterolemie, care, din pacate, poate sa apara si la vegani. Chiar daca mancarea noastra nu contine cholesterol deloc, are grija organismul sa fabrice, uneori, mai mult decat ne-ar fi necesar.
Dar cum sa faca niste simple fibre asa ceva?! Cum sa scada colesterolul?! Ei bine, colesterolul nostrum ajunge in intestine prin intermediul bilei. De aici, teoretic, va fi resorbit ulterior. Doar ca betaglucanii “apuca” o buna parte din cholesterol si il elimina prin intestin, ca atare colesterolemia scade. Daca va temeti ca asta ar putea sa fie, in timp, daunator si colesterolul sa scada prea mult…nicio grija: il fabricam continuu in ficat. Deci iata o solutie naturala si fara niciun efect advers de a echilibra lipidele sanguine. Chiar si EFSA (Autoritatea Europeana de Siguranta a Alimentului) a recunoscut aceasta actiune, ca atare produsele care contin ovaz pot purta o mentiune speciala referitoare la scaderea colesterolului, cu conditia sa aiba minim 3 grame de betaglucani. Putem ajunge la doza dorita cu usurinta, daca folosim fulgi de ovaz in mesele zilei, ceea ce, cum spuneam, nu e deloc dificil, tinand seama de versatilitatea cerealei.
Se adauga actiunea generala pozitiva a fibrelor la nivelul intestinelor, de la efectul laxativ, la cel de stimulare a formarii unei microbiote de calitate (microbiota este populatia de microbi din intestinal gros). Fulgii de ovaz au 67 g de fibre/100g si ne ajuta consistent sa ne asiguram necesarul zilnic de 25-35 g fibre/zi.
Ajunge?! Ei bine…nu! Ovazul mai are surprize. La 100 de grame de fulgi, avem si 14 g de proteine (5 g per portia de 30 g), foarte multe vitamine din grupul B (mai ales B1, care este adesea deficitara in alimentatia omului modern), ba chiar si o mica cantitate de grasimi nesaturate.

Morala: incercati sa introduceti ovazul in alimentatia voastra. Este un aliment minunat din toate punctele de vedere. Ca medic, il recomand in primul rand pentru ca este sanatos. Dar ca amatoare de bucatarie vegana, il recomand si pentru ca te va ajuta sa gatesti feluri de mancare incredibile…

Tags:

contact@rawdia.ro

Nu suntem disponibili pentru moment . Dar, ne puteti trimite un e-mail și vom reveni cat de repede putem.

Se trimit datele

ANPC | SOL

© copyright 2017 rawdia. Toate drepturile rezervate.

Platforma dezvoltata si administrata de ROcreativ

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?