Veganul la... a “n” -a tinerete • rawdia

Veganul la… a “n” -a tinerete

Daca tot am vorbit intr-un articol anterior despre copii si vegetale, sa vorbim putin acum despre ei care trec de prima tinerete si care au adoptat un stil de viata vegetarian sau vegan. Am mai spus-o si o repet: pentru adult, vegetarianismul este un mare avantaj.

Numeroase studii au aratat ca alimentatia bazata pe produse de origine vegetala este o solutie uneori spectaculoasa pentru probleme cum ar fi obezitatea, hipertensiunea arteriala, dislipemiile, tulburarile circulatorii periferice, diabetul zaharat, etc. Sunt, dupa cum observati, neplaceri cu care ne confruntam cei mai multi dupa 40-50 de ani. Si pe care incercam sa le tratam cu multe medicamente. Doar ca dieta le poate intarzia sau impiedica aparitia. Sau, daca au aparut, poate, alaturi de medicatie, sa le incetineasca evolutia. Si, va rog sa ma credeti, sunt multe altele pe care, din cauza economiei de spatiu, nu le mai enumar aici, dar care se rezolva sau macar se amelioreaza printr-o alimentatie bazata pe vegetale.

Medicul de familie este uneori prea ocupat ca sa va aminteasca despre importanta dietei, dar ea este esentiala. UItasem un exemplu de inconvenient, aparent minor, dar generator de complicatii serioase: constipatia! Multi seniori sufera de constipatie, pentru ca nu mai fac suficienta miscare, nu se hidrateaza suficient, pentru ca nu consuma suficiente fibre si/sau pentru ca motricitatea fiziologica a tubului digestiv scade cu varsta. Vegetarienii, indiferent de varsta, garantat nu vor avea probleme de acest gen. Deci este foarte probabil sa nu sufere nici de complicatiile constipatiei (hemoroizi, divertriculoza intestinala sau chiar de cancer colo-rectal)

Acum, exista si masuri sau suplimente specifice care trebuie considerate de adultul sau batranul vegetarian?! Ei bine, culmea este ca majoritatea suplimentelor recomandate seniorilor sunt suplimente pe care oricum persoanele trecute de 50 de ani ar trebui sa le ia. Putin stiu asta, dar, cum am amintit in articole anterioare, dupa 50 de ani toata lumea ar trebui sa se asigure ca primeste suficienta vitamina D, prin intermediul unui supliment. Este o vitamina problematica oricum, pentru ca omul modern nu sta suficient la soare. Dar, cu varsta, sinteza cutanata scade, activarile hepatice si renale ale vitaminei au un randament mai mic deci oricum e bun un supliment, mai ales in conditiile in care exista o tendinta fireasca de slabire a rezistentei osoase. Vegetarieni stiu asta deja. Ei iau deja suplimente de vitamina D! De cele mai multe ori, le combina si cu o mica doza de calciu si de vitamina K. Non-vegetarienii ajung sa ia asa ceva abia cand li se pune diagnosticul de osteoporoza…

Sau vesnica “buba” a vegetarienilor, vitamina B12. Ei stiu ca le trebuie suplimentul acesta. Dar toata lumea ar trebui sa ia un mic supliment dupa 50 de ani, tocmai pentru ca aciditatea gastrica si secretia de factor intrinsec gastric scad, deci absorbtia vitaminei din alimente se diminueaza. Din cauza ca vegetarienii cunosc deja aceste lucruri, ei au cele mai mici sanse de a dezvolta fenomenele carnetiale pe care ades le intalnim la adultul varstnic si senior. Vegetarienii sunt mereu persoane constiincioase, care mananca sanatos, au in farfurie sau in pahar intotdeauna fibre, vitamine, minerale, multi antioxidanti, iau suplimente care le completeaza aportul alimentar, deci au toate sansele nu numai sa traiasca mult, dar sa aiba si o calitate a vietii ridicata pana tarziu.

Inainte de a incheia, vreau sa ma refer la proteine. Of, stiu… v-ati saturat sa auziti intrebarea “Dar tu, vegetarianule, de unde iti iei proteinele?!” E de subliniat faptul ca, pe masura ce inaintam in varsta, nu avem nevoie de mai putine proteine. Din contra. Culmea este ca avem nevoie de mai multe pentru a contrabalansa tendinta fireasca de a pierde mase musculare si masa osoasa. Da, in ciuda a ceea ce se credea in trecut, mai multe proteine nu inseamna demineralizare osoasa, ci un os sanatos. Deci atentie la ce mancam! Obisnuitele surse de proteine bune, ca este vorba de soia sau de alte leguminoase, de canepa si cereale integrale, trebuie sa fie prezente la fiecare masa. Nu trebuie facut economie de proteine si, daca ni se pare greu sa mancam atat de mult, sa nu uitam ca exista suplimente proteice naturale pe care le putem adauga in mancarea noastra de fiecare zi.

Si, dincolo de mancare, vegetarieni sau non-vegetarieni seniori, sa nu uitam de alfa si omega vietii: hidratarea si miscarea. Pe masura ce imbatranim trebuie sa le avem in vedere mai mult decat in tinerete, poate pentru ca organismul nostru devine mai sensibil la lipsa lor.

 

Tags:

contact@rawdia.ro

Nu suntem disponibili pentru moment . Dar, ne puteti trimite un e-mail și vom reveni cat de repede putem.

Se trimit datele

ANPC | SOL

© copyright 2017 rawdia. Toate drepturile rezervate.

Platforma dezvoltata si administrata de ROcreativ

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?