Back to Articole din blogul rawdia

Paste vegan vs Paste omnivor

Primavara, pe langa renasterea naturii, ne aduce cea mai mare sarbatoare crestina – Pastele. Mesele se umplu de friptura, oua rosii, salata boeuf si cozonaci.

Din pacate, aceasta abundenta de alimente, umple si spitalele de urgenta.

De ce se intampla acest lucru?

Alimentele sunt foarte bogate in grasimi – care intarzie digestia, mai ales la cei care au deficienta de enzime pancreatice sau bila.

Contitatea mare de zahar, determina o crestere brusca a glicemiei, mai ales la persoanele care au diabet sau prediabet.

Sunt sarace in fibre, ceea ce determina un transit intestinal lent, cu acumulare de toxine.

Care ar fi avantajul in a inlocui macar o parte din aceste alimente cu produse pe baza de plante?

  • Bogatia in fibre, vitamine si minerale.
  • Cantitate mai mica de grasimi – digestie mai buna.
  • Cantitare redusa de carbohidrati cu absorbtie rapida – glicemie in limite normale.

Mulți oameni presupun că unul dintre marile beneficii ale dietelor bazate pe plante este următorul: reduc riscul de imbolnavire.

Și o serie de studii susțin acest lucru.

De exemplu, atunci cand cercetatorii din Belgia au chestionat aproape 1500 de vegani, vegetarieni, pescovegetarieni, flexitarieni și omnivori despre aportul lor alimentar, au descoperit ca veganii au obținut cel mai mare scor la Indexul Alimentației Sanatoase, care este o masura a calitatii dietei.

Omnivorii au avut cel mai mic scor la Indexul Alimentației Sanatoase, iar celelalte grupuri au avut un punctaj undeva la mijloc.

Consumatorii de carne au avut, de asemenea, mai multe șanse decât alte grupuri de a fi supraponderali sau obezi.1

Alte cercetări au legat, de asemenea, dietele vegetariene cu indicatori mai buni de sanatate, variind de la tensiunea arterială la circumferinta taliei.2

In urma cu cativa ani, dupa ce a analizat mai mult de 800 de studii, Agentia Internaționala pentru Cercetarea Cancerului (IARC), parte a Organizatiei Mondiale a Sanătatii, a stabilit ca fiecare portie zilnica de 50 de grame de carne procesata – aproximativ un hotdog sau sase felii de slanina gatita – duce la un risc crescut de cancer de colon cu 18%.

Ei au enumerat carnea roșie ca fiind „probabil cancerigena” punând-o în aceeasi categorie cu fumatul și alcoolul. 3

Cu ce putem inlocui masa de Paste traditionala?

Sarmalute in foi de vita cu orez integral si muguri de pin, Chiftelute de dovlecei, Salata de radacinoase, Drob de linte, sau icre de amaranth. Si chiar si Pasca vegana!
Toate acestea le puteti comanda la rawdia.

“Alimentele traditionale de Paste sunt foarte bogate in grasimi – care intarzie digestia, mai ales la cei care au deficienta de enzime pancreatice sau bila.”

 

 

dr. Mirela Corello

specialist rawdia – Medic de medicina generalist, Specialist in Nutritie si Siguranta Alimentatiei

 

 

Referinte:

  1. Clarys P, Deliens T, Huybrechts I, Deriemaeker P, Vanaelst B, De Keyzer W, et al. Comparația calității nutriționale a dietei vegane, vegetariene, semi-vegetariane, pesco-vegetariene șiomnivore . Nutrienți. 24 martie 2014;6(3):1318–32.
  2. Rizzo NS, Sabaté J, Jaceldo-Siegl K, Fraser GE. Tiparele dietetice vegetariene sunt asociate cu un risc mai mic de sindrom metabolic: studiul de sănătate adventist 2.Îngrijirea diabetului. 2011 mai;34(5):1225–7.
  3. Bouvard V, Loomis D, Guyton KZ, Grosse Y, Ghissassi FE, Benbrahim-Tallaa L, et al. Carcinogenitatea consumului de carne roșie și procesată. Lancet Oncol. 2015 Dec;16(16):1599–600.

Share this post

Back to Articole din blogul rawdia
has been added to your cart.
Checkout